جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

سیستم عامل کیونپ (QNAP QES) چیست؟

 

سیستم عاملی برای محیط های آی تی و سازمانی

QES (یا QNAP Enterprise Storage) سیستم عاملی است که بر اساس FreeBSD Kernel و فایل سیستم ZFS نوشته شده است، فایلی سیستمی که طی سال ها تجربه و آزمایش در سراسر دنیا نشان داده که بهترین گزینه برای اپلیکیشن های سنگین و کاربردهای حرفه ای است. نسخه جدید این سیستم عامل موسوم به QES 2.1.0 کاملا با هاردهای SSD هماهنگ شده و ظرفیت لازم برای اجرای امور ذخیره ساز بر پایه فلش و با بیشترین سرعت و بهره وری را دارد. این سیستم عامل سرعت لازم برای سرویس های حساس و حیاتی و چالش های موجود در محیط هایی با ساختار مجازی (VDI) را دارد. QES همچنین می توانید مستقیما به محیط های ابری تحت OpenStack متصل شود تا بتواند طیف گسترده تری از اپلیکیشن ها را پشتیبانی کند.

الگوریتم QNAP Write Coalescing

سیستم عامل QES 2.1.0 از الگوریتم اختصاصی کیونپ موسوم به Coalescing استفاده می کند. این الگوریتم طوری مهندسی شده تا با بهینه کردن هاردهای فلش (هاردهای پُرسرعت) کاری کند که سیستم نه به صورت تصادفی، بلکه به طور منظم با سکانس بندیِ خواندن و نوشتن اطلاعات کار کند. این الگورتیم نه تنها سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، بلکه عمر مفید هاردهای SSD را بهبود می بخشد. این الگوریتم با تکنولوژی های پیشرفته ای چون بهینه سازی نرم افزاری SSDها، فشرده سازی اطلاعات، و سرعت بخشیدن به سیستم توسط iSER سازگار است. سیستم عامل QES همچنین با سرویس QoS نیز سازگار است تا تداوم عملکرد سیستم را در محیط های شلوغ (که چندین دستور به طور همزمان در حال اجرا هستند) تضمین کند.  

سیستم احیای خودکار برای تضمین یک پارچگی و قابلیت اطمینان در شبکه

یک پارچگی و تداوم عملکرد سیستم یکی از فاکتورهای اصلی در بحث امنیت و قابلیت اطمینان در شبکه است، و سیستم عامل QES با توجه ویژه به این امر، روشی برای بررسیِ بی وقفه ی شبکه طراحی کرده تا سیستم بتواند اختلالات و اشکالات جزئی و پراکنده را به صورت خودکار و با سرعت بالا در هر لحظه تشخیص داده و برطرف کند. اگر سیستم تشخیص دهد که در تداوم و یک پارچگی عملکرد شبکه اختلالی ایجاد شده است، به صورت خودکار و به سرعت عیب را تشخیص داده و فایل ها را پیش از آن که برای اجرا به اپلیکیشن برسد تصحیح می کند.

تکنولوژی های deduplication و compression برای بهینه کردن فضای ذخیره ساز

QES توسط deduplication می تواند حجم فایل ها را بر اساس بلاک (block-base) کاهش دهد، بدین صورت که بلاک های تکرار شونده را نگه داشته و از تکرار آن ها جلوگیری می کند. فایل هایی که بدین صورت فشرده می شوند سپس توسط دومین روش یعنی فشرده سازی یا compression به مراتب کم حجم تر نیز می شوند. این امر، یعنی کاهش حجم فایل ها، خصوصا در ذخیره سازی هایی که به طور کامل از هارد های SSD استفاده می کنند حائز اهمیت است، و باعث کاهش هزینه ها و صرفه اقتصادی می شود. در محیط های مجازی (VDI) که شاید تا 90 درصد اطلاعاتی که روی دسکتاپ های مجازی اجرا می شود تکراری باشد، قابلیت deduplication تاثیر عظیمی روی بهینه سازی هاردها می گذارد و فضای کافی برای کَش را در اختیار ماشین های مجازی قرار می دهد تا بتوانند در سطح ایده آل کار کنند.

بهینه کردن منابع سرور

برای سهولت در تکثیر فایل ها، هاستِ سرور نیاز دارد تا اطلاعات را از یک ذخیره ساز خوانده و سپس آن را روی بخش مشخصی از فضای کل هارد ذخیره کند. اگر این فایل بیش از حد سنگین باشد، انتقالِ آن می تواند زمان زیادی بگیرد و پردازنده ی سیستم را به میزان قابل توجهی درگیر کند. سیستم عامل QES از قابلیتی به نام Fast Clone که با deduplication ترکیب شده است بهره می برد. در این حالت، هاست سرور بلاک هایی که در فایل مورد نظر تغییر یافته اند را تشخیص می دهد و انتقال فایل را بر اساس متا دیتا انجام می دهد، قابلیتی که باعث می شود سرعت کپی کردن فایل افزایش پیدا کرده و فضای کمتری برای این امر اشغال شود. کمپانی کیونپ این قابلیت را در آزمایشگاه های خود بررسی کرده و به سرعت فوق العاده ی انتقال 70 گیگابایت فایل در 20 ثانیه رسیده است.

محصولات کیونپ با گارانتی پانا

ریکاوری اطلاعات با قابلیت Snapshot و SnapSync

QNAP QES می تواند تا 65535 اسنپ شات را برای پروتکل iSCSI و پوشه های اشتراک گذاری شده تهیه و ذخیره کند، بدین معنا که اگر هر یک ساعت یک اسنپ شات بگیرید، تا 7 سال اسنپ شات خواهید داشت! تکنولوژی کپی در حین نوشتن یا copy-on-write سرعت اسنپ شات ها را بسیار بالا می برد، به طوری که اسنپ شات تقریبا به صورت آنی و در لحظه ذخیره می شود، بدون این که در اطلاعاتِ در حال نوشته شدن اختلالی ایجاد کند.  

تکثیر اطلاعاتِ حساس و حیاتی به صورت ریموت (از راه دور) با SnapSync

QNAP QES از قابلیت اِسنَپ سینک به صورت بلاک محور پشتیبانی می کند. توسط این قابلیت می توان به صورت ریموت از فایل ها پشتیبان گیری کرد. در این حالت فقط قسمت هایی از فایل که تغییر کرده اند جابجا می شوند، تا عمل بَک آپ سریع تر و راحت تر انجام شود و فضای کمتری نیز اِشغال کند. می توانید برای اِسنَپ سینک فواصل زمانی مشخصی را تعیین کنید یا حتی از مُد ریل تایم استفاده کنید. اگر برای شبکه مشکلی پیش بیاید، سرویس اسنپ سینک در سریعترین زمان ممکن با برگرداندن اطلاعاتِ پشتیبان گیری شده مشکل را حل خواهد کرد.

سازگار با سرویس های مجازی سازی مثل VMware، Microsoft و Citrix

ذخیره سازهای کیونپ برای سرویس های مجازی سازی مثل VMware، vSphere، Windows Server و Citrix XenServer لایسنس شده است و از قابلیت های عظیمی برای راه اندازی، پیاده سازی و مدیریت محیط های مجازی بهره می برد. همچنین سیستم عامل QES از VMware، VAAI و Microsoft ODX پشتیبانی می کند و از قابلیت بارگذاری سرور به صورت آفلاین برای سرورهای ESXi و Hyper-V بهره می برد. پلاگین هایی مانند QNAP vSphere، Web وQNAP SMI-S نیز برای افزایش اثربخشی کارها و مدیریت اپلیکیشن های مجازی سازی توسط این سیستم عامل پشتیبانی می شوند.

VMware vCenter Site Recovery Manager

قابلیت پشتیبان گیری از راه دور (اسنپ سینک) در سیستم عامل QES از سرویس SRM پشتیبانی می کند. با ارائه کردن قابلیت پشتیبان گیری به صورت ریموت و همچنین ریکاوری اطلاعات برای محیط های مجازی، تداوم عملکرد شبکه تضمین خواهد شد. با قابلیت SRA یا Storage Replication Adapter برای سرویس SRM، اموری که در راس سرور ESXi در حال پردازش هستند می توانند روی ذخیره ساز کیونپ پیاده سازی شوند تا پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات در ماشین های مجازی سریعتر و بهتر شود. برای آشنای بیشتر با محصولات کیونپ، می توانید از صفحه کیونپ (QNAP) در وب سایت پانا استفاده کنید.